Fabryka w Szanghaju Miała Problem 2020 rok. Tesla uruchamia Model Y w trzech fabrykach jednocześnie – Szanghaj, Berlin, Teksas. Problem? dostawca fabryka dostawa baterii od innego dostawcy. Chińskie CATL, BYD, chińskie LG i Panasonic z Japonii. I każdy z tych pakietów ładował się inaczej. Kiedy w 2022 roku testerzy wystąpią, że Tesla Model Y RWD z ogniwami BYD ładuje się szybciej niż ta sama wersja z CATL, zaczęło się zamieszkiwać. Różnica? BYD osiąga nawet 200 kW mocy prądu stałego, podczas gdy CATL ledwo osiągało do 170 kW (1). Efekt: Tesla zaczęła wprowadzać informacje o tym, który jest urządzeniem przenośnym. Klienci muszą dekodować VIN, posiadać certyfikaty homologacji – wszystko po to, by uzyskać dostęp, czy mają „dobrą” czy „gorszą” niezawodność. Ale jedna rzecz się nie dotyczy: rozwiązania od wersji, Model Y ma jedno z obciążeń ładowania DC w klasie elektryków . Tesla Model Y - Trzy generacje, różne baterie Historia Wersji i Baterii (2020-2025) 2020-2021: Pierwsza Generacja Model Y dalekiego zasięgu AWD: 82 kWh (75 kWh netto) - Panasonic 2170 (30) Wydajność modelu Y: 82 kWh – Panasonic 2170 Produkcja: Gigafactory California, później Szanghaj 2021-2024: Era Trzech Dostawców Model Y RWD (Standard Range): 60-62 kWh netto - CATL LFP lub BYD Blade (22) Model Y Long Range: 75-77 kWh netto - LG Energy Solution (30) Model Y Wydajność: 75 kWh netto - Panasonic/LG Produkcja dodano: Gigafactory Berlin (marzec 2022), Gigafactory Texas (2021) 2022: Eksperym Teksas - Strukturalna Bateria 4680 Model Y AWD (Texas Made in Texas): ~70 kWh - ogniwa 4680 własnej produkcji Problem: gorsze ładowanie niż 2170 – maksymalnie 235 kW zamiast 250 kW (6) Czas 10-80%: 32 minuty vs 27 minut w wersji z 2170 Technologia wycofana z dystrybucji do 2024 roku 2025-2026: Juniper (Facelift) - Nowa Era LG5M Model Y RWD: ~69,5 kWh - ogniwa LG5M (NCx) (27) Model Y Long Range AWD: ~84-86 kWh netto - LG5M z 6% większymi ogniwami (21, 25) Wydajność modelu Y: 75 kWh – LG5M Maksymalna moc DC: 225 kW (27) Przewidywany czas 10-80%: ~26 minut (szacunki na podstawie LG5M) Ciekawostka : W 2023-2024 Tesla sprzedawała w USA wersję „Standard Range RWD” z baterią 75 kWh, ale blokada programowa ograniczająca zasięg do 260 mil (418 km). Właściciele mogli później spowodować „odblokowanie” skutków (24). Aby kupić iPhone'a z wyłączonymi funkcjami, które już są w środku. Ładowanie AC - W Domu z Twoją Ładowarką Pokładowa Ładowarka: 11 kW (3-fazowa) Wszystkie wersje Tesli Model Y mają ładowarkę pokładową 11 kW (9, 10). Pojemności baterii i ładowania AC: Wersja Bateria Czas 0-100% (11 kW) Czas (gniazdko 2,3 kW) Model Y RWD (2024) 60 kWh ~5,5 godz. ~26 godzin Model Y Long Range (2024) 75 kWh ~7 godzin ~32 godziny Wydajność modelu Y (2024) 75 kWh ~7 godzin ~32 godziny Model Y RWD (Juniper 2025) 69,5 kWh ~6,3 godz. ~30 godzin Model Y Long Range (2025) 84-86 kWh ~8 godzin ~37 godzin Opcje ładowania AC w Polsce: 1. Ładowarka mobilna 11 kW lub wallbox 11 kW (najszybsza opcja domowa) Nasze modele: P11 i Q11 Model Y Long Range (75 kWh): ~7 godzin 0-100% Model Y RWD (60 kWh): ~5,5 godziny 0-100% Ładowarka mobilna: zabierasz ze siebie, ładujesz w każdym miejscu o ile masz adaptery (Q11 z adapterami) Ładowanie 11kW - tylko z gniazda siłowego (1) 3. Gniazdo domowe 230V (10-16A) Model Y daleki zasięg: ~32-26 godzin 0-100% Najpowolniejsza, ale zawsze dostępna opcja Jak pisze BENY EV: „ Ładowarka pokładowa ma moc 11 kW. Szybkość ładowania nie jest zwiększona, nawet jeśli moc [zewnętrzna] będzie nadal działać ” (2). Inni: możesz mieć w magazynie ładowarkę 22 kW, ale Tesla ma tylko 11 kW. Modele kompatybilnece do TESLI Y Dodaj do koszyka Dodaj do koszyka Dodaj do koszyka Dodaj do koszyka Ładowanie DC - Supercharger i Stacje Publiczne Tesla Model Y obsługuje szybkie ładowanie CCS2 (Combined Charge System) z mocą do 250 kW na Superchargerach V3 i V4 (10). Czas ładowania DC - różne wersje: Tesla Model Y Long Range AWD (75 kWh, ogniwa 2170) 10-80%: ~27 minut przy 250 kW (szacunek na podstawie krzywej Model 3) Szczytowa moc: 250 kW przez pierwsze 5-10 minut Moc spada: poniżej 200 kW po 25%, poniżej 150 kW po 40% Tesla Model Y RWD (60 kWh, BYD Blade) 10-80%: ~25 minut Szczytowa moc: do 200 kW (22) Lepsza krzywa niż CATL Tesla Model Y RWD (60 kWh, CATL LFP) 10-80%: ~28-30 minut Szczytowa moc: ~170 kW (22) Wolniejsza krzywa, ale stabilna Tesla Model Y AWD 4680 (Teksas, 70 kWh) 10-80%: 32 minuty (6) Szczytowa moc: 235 kW (start), szybko spada 0-97%: 52 minut , ale ostatnie 20% do strat czasu Tesla Model Y 2025 Juniper (LG5M, 84 kWh) 10-80%: ~26 minut (szacunki) Szczytowa moc: 225 kW (27) Nowa bateria LG5M - uchwyt do ładowania Krzywa ładowania – o czym mówią testerzy: Jak zauważalne jest Kilowaty w teście Model Y z ogniwami 4680: „ Nie udało się rozpędzić się do 250 kW, wystartował od 235 kW, który ewentualnie napędzał moc ładowania. Przy 25% był już poniżej 150 kW ” (6). Dla porównania, typowy Model Y z 2170 utrzymuje 200+ kW przez ostatni czas. Porównanie: Model Y vs Konkurencja Tesla Model Y Long Range vs Elektryczny SUV-y Model Bateria Moc DC Czas 10-80% Cena (2024-2025) Tesla Model Y LR 75 kWh 250 kW ~27 minut 229,990 zł (47) VW ID.4 Pro 77 kWh 125-135 kW ~35 minut 179,990 zł (57) Ford Mustang Mach-E 76 kWh 150 kW ~38 minut ~240.000 zł Hyundai Ioniq 5 77,4 kWh 220 kW ~18 minut ~250.000 zł Kia EV6 77,4 kWh 240 kW ~18 minut ~255.000 zł Wnioski: Tesla ma najszybsze ładowanie w klasie (250 kW) VW ID.4 przypadaszy (125 kW), ale występuje o 50 tys. zł Tesla ma własną sieć Supercharger – ponad 40 000 stacji na całym świecie Dla Kogo Jest Tesla Model Y? Scenariusz 1: Pan Kowalski – Dojazd 70 km, Garaż z Ładowarką Profil: Dom jednorodzinny, zasilacz Q74 11 kW w garażu (mobilna lub wallbox) Dojazd do pracy: 70 km dziennie (35 km w jedną stronę) Sporadyczne trasy (wakacje, weekendowe) Jak to działa: Każda noc ładuje Model Y Long Range w ~7 godzin (ładowarka 11 kW) Zużycie: ~15 kWh/100 km × 70 km = 10,5 kWh dziennie Koszt prądu: ~0,70 zł/kWh × 10,5 kWh = ~7,35 zł/dzień W pełnym zakresie: spalinowy SUV (8 l/100 km) = ~40 zł/dzień Oszczędność: ~32 zł/dzień = 960 zł/miesiąc Na wakacje? Doładowanie co 150-200 km. Ładowanie 10-80% w 27 minut – czas na kawę. Scenariusz 2: Pani Nowak – Blok, Brak Ładowarki, 150 km Dziennie Profil: Mieszkanie w bloku, brak własnego mieszkania Dojazd do pracy: 150 km dziennie Musi być świadoma na stacjach publicznych Jak to działa: Model Y Long Range (533 km oparty na WLTP): realnie ~400 km na skrzyżowanym Ładowanie 2-3× w dystrybucji na stacji DC Koszt DC (publiczne): ~1,50-2,00 zł/kWh 75 kWh × 1,75 zł = ~131 zł za pełne ładowanie Miesięcznie: ~600-800 zł (w zależności od trasy) Problem: Bez własnej, elektrycznej, głównej funkcjonalności – tanie ładowanie w nocy. Tesla nadal jest szkodliwa, ale spalinowy SUV spada do ~500 zł/miesiąc. Alternatywa dla Pani Nowak : Jeśli firma ma miejsce – idealnie. Jeśli nie – może wystąpić leasing z pakietem ładowania lub… pozostać przy wtyczce hybrydzie. Ceny i Wersje (2024-2025) Tesla Model Y - Polski Cennik (2024, przed liftingiem): Wersja Moc Bateria Zasięg WLTP Cena Model Y RWD 299 KM 60 kWh 455 kilometrów 204,990 zł Model Y Long Range RWD 299 KM 60 kWh 600 kilometrów 219,990 zł Model Y Long Range AWD 514 KM 75 kWh 533 km 229,990 zł Wydajność modelu Y 534 km 75 kWh 514 kilometrów ~250.000 zł (II kw. 2025) Tesla Model Y 2025 (Juniper - Launch Series po faceliftingu): Dalekiego zasięgu AWD: 264,990 zł (42, 45) RWD: 204,990 zł (styczeń 2025) (47) Wydajność: spodziewane 2 kwartał 2025 Co nowego w Juniper 2025: Pas LED z przodu i z tyłu (jak Cybertruck) 8-calowy ekran dla użytkownika z tyłu Fotele przednie z wentylacją Tylne fotele elektrycznie składane Lepszaizolacja akustyczna Bateria LG5M (większa pojemność, moduł ładowania) Ciekawostka: Tesla w 2023 roku była najlepszym sprzedającym się autem na świecie – 1,2 mln Model Y dostarczano (24). Więcej niż Toyota Corolla. Pierwszy raz w historii był numerem 1 globalnie. Co będzie dalej? Plan działania Tesli na lata 2025–2026 Bateria Strukturalna 4680 - Powrót? Tesla nadal rozwija ogniwa 4680, ale w razie nie udało się uzyskać pomocy przez wagi nad 2170. Problem: krzywa uruchomienia niż w przypadku z LG/Panasonic (6). Model Y Juniper (2025): Bateria LG5M z umieszczonymi ogniwami (+6% pojemności) Szacowany czas ładowania: 26 minut 10-80% przy 225 kW Zasięg dalekiego zasięgu: 568-622 km WLTP (w zależności od felg) (25, 47) Dwukierunkowe ładowanie (V2L): Model Y Performance 2025 pozyskuje się z sieci V2L (Vehicle-to-Load) – możliwość oddawania energii z baterii. Moc: do 2,4 kW (25). Wystarczy zasilić lodówkę w czasie wyłącznika prądu lub sprzętu budowlanego na działce. Źródła i Testy [1] ARINEA - Ile ładuje się Tesla - ogólne informacje o ładowaniu Tesli [2] BENY EV - Końcówki do ładowania Tesla Model Y - dane techniczne ładowania Model Y Performance [6] Elektrowoz.pl - Tesla Model Y 4680 ładowanie - test ładowania wersji z ogniwami 4680 [9] Ampere Point - Tesla przewodnik - specyfikacja baterii i ładowania dla wszystkich wersji [10] Wallbox.pl - Tesla Model Y dane - parametry techniczne ładowania [21] Elektrowoz.pl - Tesla Model Y bateria 89,64 kWh - nowa bateria LG5M w Model Y 2025 [22] Elektrowoz.pl - CATL vs BYD - charakterystyka krzywych ładowania baterii CATL i BYD [24] Wikipedia - Tesla Model Y - historia produkcji i sprzedaży [25] Elektrowoz.pl - Zasięgi WLTP Model Y 2026 - wszystkie zasięgi dla wersji z LG5M [27] Elektrowoz.pl - Tesla Model 3/Y Standard - bateria 69,5 kWh w wersji Standard USA [30] Elektrowoz.pl - Tesla Model Y 2022 bateria 82 kWh - historia baterii 82 kWh [41] Wybór Kierowców - Tesla Model Y cennik 2025 - oficjalne ceny i wersje [42] Motoelectro - Tesla Model Y 2025 - nowa wersja Launch Series [45] MaxBlog - recenzja Tesli Model Y 2025 - test po faceliftingu [47] Elektrowoz.pl - Ceny Tesla Model Y FL - aktualne ceny wszystkich wersji PODSUMOWANIE: Tesla Model Y to król ładowania elektrycznego w swojej klasie. 250 kW DC (27 minut 10-80%), własna sieć Supercharger i 11 kW AC w domu. Z ładowarką mobilną Ampere Point Q11 naładujesz go w nocy, aw trasie Superchargery co 150 km. Bateria LG5M w wersji 2025 obiecuje jeszcze ładowanie. Jedyny minus? Cena niższa niż VW ID.4, ale zabezpieczający crossover, który wyprzedził w sprzedaży Toyotę Corollę. (FAQ)Zadawane pytania Jaką ładowarkę wybrać do mojego samochodu użytkowego lub hybrydy typu plug-in? Wybór opcji odbioru pojazdów, takich jak moc prądu przemiennego, przekazywana przez auto, liczbę faz (jednofazową lub trójfazową) i typ elektryczny (zwykle Type 2 w Europie). Pojazd jednofazowy będzie używany tylko z jedną fazą trójfazową. Przed sprawdzeniem ładowania AC swojego samochodu lub się z nami – pomożemy Ci w doborze odpowiednich urządzeń. Czy można na samochód elektryczny, do gniazdka standardowego? Tak, ale ta metoda ma swoje ograniczenie. Ładowanie ze standardowego gniazdka 230 V pozwala uzyskać maksymalny prąd 16A, co odpowiada około 3,7 kW. Specjalny, hybrydowy typ wtyczki nie obsługujący obciążenia (czasami może być 32A, co daje 7,4 kW). Ile czasu zajmuje ładowanie wnętrza? Czas ładowania zależny od obciążenia, mocy i rodzaju źródła prądu (AC/DC). Z dokładnym samochodem z baterią 50 kWh i ładowarką 11 kW naładuj pojazd w około 50 ÷ 11 = 4,5 godziny. Jest to skarga, która może zostać poddana zastosowaniu takich czynników, jak obciążenie pokładowe, obciążenie i temperatura otoczenia. Czy ładowanie w domu jest niższe niż ładowanie na stacjach publicznych? Tak, ładowanie w domu jest bardziej ekonomiczne. Średni koszt energii elektrycznej w Polsce waha się od 0 (np. panele słoneczne) do 1 zł/kWh, co daje koszt jazdy 100 km w cenie około 0–15 zł. Koszty stacji publicznej mogą się wahać od 1,50 zł/kWh do 3,50 zł/kWh lub więcej, w zależności od operatora i sposobu ładowania. Czy jest gotowe do użycia, aby ładować ładowarkę w domu? W jednorodzinnych domach nie jest wymagane specjalne, ale to dobry pomysł, aby się z elektrycznym, aby poznać zgodność z funkcjami bezpieczeństwa twojego domu. W skład wielorodzinnych, może być wymagana zgoda spółdzielni mieszkaniowej lub zarządcy budynku. Czy ładowanie bagażu podczas deszczu jest bezpieczne? Tak, wszystkie nasze urządzenia posiadają certyfikat ochrony przed wodą i wilgocią (IP65, IP66 – zależny od modelu). Czy można przewozić do przewozu dodatkowego? Nie zaleca się przedłużaczy do samochodów elektrycznych. Standard przedłużacza może nie być zbyt duży, co może skutkować przegrzaniem lub nawet podpalenia. Jeśli używasz przedłużacza, powinien być on odpowiednio do dużej mocy i powinien być wyposażony w funkcję wysokiej jakości i być przez producenta.