Podstawowe informacje Nissan Leaf to pionier w świecie pojazdów elektrycznych – pierwszy masowo produkowany EV, który zadebiutował w 2010 roku. Obecnie na rynku dostępne są dwie generacje: Pierwsza generacja (2010-2017) – rynek wtórny Bateria: 24 kWh lub 30 kWh Zasięg: 170-250 km WLTP Moc: 80 kW (109 HP) Ceny używanych (2025): €6,500 – €13,000 Druga generacja (2018-obecnie) Bateria: 40 kWh lub 62 kWh (LEAF e+) Zasięg: 270 km (40 kWh) lub 385 km (62 kWh) WLTP Moc: 110 kW (150 KM) lub 160 kW (217 KM) Ceny używanych (2025): €17,000 – €30,000 Złącze: Typ 2 (AC) + CHAdeMO (DC) Przed zakupem ładowarki - sprawdź swoje gniazdko! Przed zakupem ładowarki musisz zdecydować, którego gniazdka użyjesz do ładowania. To najważniejsza decyzja, ponieważ determinuje moc ładowania i kompatybilność. Ładowanie z standardowego gniazdka domowego (230V) Moc: 3,7 kW (16A, jednofazowe) Czas ładowania: ~12-18 godzin (40-62 kWh, 0-100%) Dla kogo: Ładowanie awaryjne, bardzo niski przebieg (<30 km/dzień) Ostrzeżenie: 20% gniazdek domowych ma wadliwe instalacje (brak uziemienia, odwrócone fazy) - większość renomowanych ładowarek nie będzie działać przy takich problemach Ładowanie z gniazdka przemysłowego (CEE) Moc: 6,6-7,4 kW (32A, jednofazowe) – Leaf ma jednofazową ładowarkę 6,6 kW Typy gniazdek: CEE 32A (wysoka moc), gniazdko kempingowe Czas ładowania: ~6-9 godzin (40-62 kWh przy 6,6-7,4 kW) Dla kogo: Regularne ładowanie domowe, pełne wykorzystanie możliwości samochodu Nie wiesz, co masz w domu? Skontaktuj się z nami lub wybierz Q37 z adapterem Schuko - będziesz mógł ładować z gniazdka 230V. Specyfikacje ładowania Ładowanie AC (prąd przemienny, w domu) Moc: 6.6 kW (jednofazowe, 32A) Czas: ~6-9 godzin (40-62 kWh, 0-100%) Gniazdo: Typ 2 Ładowanie DC (prąd stały, szybkie stacje ładowania) Moc: 50 kW (40 kWh) lub 100 kW (62 kWh) Czas: ~40-45 minut (20-80%) Złącze: CHAdeMO (nie CCS2!) Problem: Stacje CHAdeMO znikają z rynku europejskiego Sieci: Orlen Charge (wybrane stacje), Greenway (rzadko), Ionity (niektóre) Ostrzeżenie: Leaf używa CHAdeMO, podczas gdy Europa przeszła na CCS2. Oznacza to, że dostępność stacji DC będzie coraz bardziej ograniczona. Którą ładowarkę Ampere Point powinieneś wybrać? Nissan Leaf ma ładowarkę AC 6.6 kW (jednofazową, 32A) - do pełnego wykorzystania potrzebna jest ładowarka jednofazowa 7.4 kW lub wolniejsza. Q74 (7.4 kW ładowarka mobilna) Cechy: Moc: 7.4 kW (jednofazowe, 32A, gniazdo CEE) Leaf będzie korzystać z 6.6 kW (reszta jest tracona, ale to nie problem) Pełne ładowanie: ~6-9 godzin (40-62 kWh) Zintegrowany kabel Aplikacja mobilna Cena: Q74 – 7,4 kW ładowarka mobilna Zobacz produkt P72 (7.4 kW ładowarka mobilna) Cechy: Moc: 7.4 kW (jednofazowe, 32A, gniazdo CEE) Pełne ładowanie: ~6-9 godzin Prostsza obsługa, wyświetlacz, solidna konstrukcja Cena: P72 – 7,4 kW ładowarka mobilna Różnica Q74 vs P72: Oba są mobilne i oferują 7,4 kW. Główna różnica: Q74 ma aplikację mobilną, P72 jest tańszy i ma wyświetlacz. Sprawdź opisy produktów, aby poznać szczegóły. Zobacz produkt Q37 z adapterem Schuko (3,7 kW) – OPCJA BUDŻETOWA Cechy: Moc: 3,7 kW (gniazdo 230V) Pełne ładowanie: ~12-18 godzin (40-62 kWh) Dla kogo: Niskie przebiegi (<50 km dziennie), brak gniazda CEE Cena: Q37 z adapterem Schuko – 3,7 kW ❌ Q11, P11, Q22 – NIE dla Leaf Te ładowarki są trójfazowe (11 kW, 22 kW). Nissan Leaf ma ładowarkę jednofazową 6,6 kW, więc nie wykorzystasz dodatkowej mocy. Zapłacisz więcej za coś, czego nie użyjesz. FAQ Czy mogę ładować Leaf z gniazdka 230V?Tak, ale jest to bardzo wolne (~12-18 godzin na pełne naładowanie). Lepiej zainstalować gniazdo CEE 32A i ładować z mocą 6,6 kW w około 6-9 godzin. Czy Leaf można ładować na stacjach Tesla Supercharger?Nie. Leaf ma złącze CHAdeMO, a Superchargery obsługują tylko CCS2. Musisz szukać stacji z CHAdeMO (Orlen Charge, Greenway). Czy bateria w Leaf szybko się zużywa?Pierwsza generacja (2010-2017) miała problemy z degradacją (25-30% po 10 latach). Druga generacja (2018+) jest znacznie lepsza (10-15% po 5 latach). Nissan zapewnia 8 lat / 160 000 km gwarancji na baterię. Czy mogę ładować Leaf na innych stacjach DC?Tak, ale tylko na stacjach z CHAdeMO. Większość nowych stacji w Europie ma tylko CCS2, więc dostępność spadnie. Zaplanuj trasę z wyprzedzeniem. Podsumowanie Nissan Leaf to sprawdzone, niezawodne EV z 13-letnim doświadczeniem na rynku. Zasięg WLTP 270-385 km wystarcza na codzienne dojazdy i weekendowe wyjazdy, a niskie koszty eksploatacji (brak wymiany oleju, filtrów, klocków hamulcowych) rekompensują nieco wolniejsze ładowanie DC. Rekomendacja ładowarki: Q74 lub P72 (7,4 kW) – pełne wykorzystanie możliwości Leaf, ładowanie nocne Q37 z adapterem (3,7 kW) – budżetowa opcja dla niskiego przebiegu Klucz do sukcesu: Instalacja przemysłowego gniazda CEE 32A (jednofazowego) w domu lub garażu pozwala na ładowanie Leaf w ~6-9 godzin, co jest idealne do ładowania nocnego. Sprawdź nasze ładowarki do Nissan Leaf: Q74 – 7,4 kW ładowarka mobilna P72 – 7,4 kW ładowarka mobilna Q37 z adapterem Schuko – 3,7 kW Zobacz produkt Zobacz produkt Źródła (1) Nissan Leaf – cennik, wersje, ceny (wyborkierowcow.pl)(2) Nissan Leaf e+ - Dane techniczne i ładowanie (milivolt.pl)(3) Elektryczny Nissan Leaf (2018): DANE TECHNICZNE (elektrowoz.pl)(4) Ładowanie i oszczędności | LEAF | Nissan (nissan.pl)(5) Nissan Leaf — jaki ma zasięg? (mapaladowania.pl)(6) Nowy Nissan Leaf 2026: test, jazda, osiągi (otomoto.pl)(7) Nissan Leaf samochód - test, zasięg, polecane ładowarki (ampergo.pl)