🚗 Ładowanie samochodu elektrycznego w firmie: dziś, jutro i mobilne wsparcie

🚗 Ładowanie fizyczne w firmie: dziś, jutro i wsparcie mobilne

Coraz więcej firm stawia na samochody elektryczne. Problem w tym, że ładowanie auta w domu pracownika to nie to samo, co tankowanie na stacji – i tu pojawia się pytanie. Jak rozliczyć te koszty? Co z podatkami? Czy pracownik musi dopłacać z własnej kieszeni?

Przyjrzyjmy się trzem perspektywom: co przedstawiamy aktualne przepisy i interpretacje , co może się zmienić i jakie rozwiązania techniczne są już teraz wygodne życie .

🔍 Dziś: co powiedzieć aktualne przepisy

Dwie różne rzeczy: ryczałt vs zwrot kosztów

Zacznijmy od rozróżnienia, bo często pojawia się zamieszanie:

1. Ryczałt 250 zł/400 zł = przychód pracownika

Od 2022 roku ryczałtowa wartość nieodpłatnego dostępu z tytułu zasilania samochodu służbowego do innych: 250 zł miesięcznie dla samochodów elektrycznych io mocy silnika do 60 kW oraz 400 zł dla użytkownika¹.

To przychód pracownika , który podlega opodatkowaniu PIT. Dotyczy sytuacji, gdy pracownik może korzystać z auta służbowego prywatnie (np. w weekendy, na urlopie).

2. Zwrot energii kosztów = koszt firmy

To zupełnie osobna sprawa: gdy pracownik ładuje auto w domu i firma odzysku poniosła koszty energii. Pytanie brzmi: czy firma może zaliczyć koszty podatkowe? Czy pracownik musi podlegać opodatkowaniu jako dodatkowy przychód?

Zmiana stanowiska urzędów: od „nie” do „tak”

Przez długi czas panowało zamieszanie. W 2021 roku dyrektor KIS wydał niekorzystną interpretację, uznając, że dostęp do źródła zasilania nie mieści się w ryczałcie samochodowym i stanowi dla pracownika dodatkowego przychodu dodatkowego PIT².

Ale w publikacji 2025 roku przełom !

Dyrektor KIS w interpretacji z 24 kwietnia 2025 r. (sygn. 0114-KDIP3-2.4011.192.2025.2.MJ) dokładnie, że zwrot kosztów energii elektrycznej nie stanowi dla pracownika dodatkowego przychodu.

dodatkowe, w interpretacji 0114-KDIP2-2.4010.100.2025.2.ASK z tej samej daty KIS certyfikowany, że spółka może zaliczyć do kosztów wytwarzania energii elektrycznej.

Jak to wygląda w praktyce?

Dla pracownika z autem służbowym:

  • Firma odprowadzająca koszty energii za ładowanie w domu
  • Zwrot nie jest obowiązkowy przychodem pracownika (nie trzeba płacić od tego PIT)
  • Dodatkowy pracownik ma ryczałt 250 zł/miesiąc jako przychód z prywatnego użytkowania auta (jeśli może z niego korzystać prywatnie)

Dla artysty (JDG):

  • Może zaliczyć koszty energii jako koszt firmowy
  • Jeśli auto używane jest również prywatnie: może odliczyć 75% kosztów (pozostałe 25% zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy o CIT)

Haczyk: dokumentacja

Wszystko było zgodne z prawem, wedlug jedynej z aktualnej wersji Indywidualnych Interpretacji Podatkowych na ten temat, jest regulowane dokumentacją ³:

Wyodrębniony punkt poboru energii (PPE)
Faktury wybudowane na pracownika – przez dostawcę energii
Zestawienie zużycia – uruchamiane przez pracownika na podstawie danych z licznika/ładowarki
Umowa z pracodawcą – pomija zasady zwrotu kosztów

Bez tego urzędu skarbowego może zakwestionować rozliczenie, a następnie należy pamiętać, że każde wystąpienie jest zawsze rozpatrywane przez urząd, co następnie potwierdza w wyższej kolejności.

🔮 Jutro: co może się zmienić

Nowa przejechana dla elektryków

Ministerstwo Finansów pracuje nad nowelizacją przepisów dotyczących kilometrówki, które są objęte dodatkowym wyposażeniem elektrycznym⁴. Propozycje mówią o stawkach:

  • 0,60 zł/km dla samochodów elektrycznych
  • 0,35 zł/km dla motocykli elektrycznych
  • 0,20 zł/km dla motorowerów elektrycznych

To alternatywne rozwiązanie dla systemu ryczałtowego – bardziej alternatywne, bo uzależniona od faktycznego przebiegu, nie od „pojemności silnika” (której elektryczne nie mają).

Uproszczenie dokumentacji

W przypadku pojawienia się także dodatkowych informacji o liście i fakturze. Cel? Możliwość korzystania ze zwrotów była poboczna dla pracowników, jak i firm.

Ale uwaga: projekty ustaw to tylko projekty. Dopóki nie wejdą w życiu, prezentacja zawiera zasady wyżej.

⚡ Rozwiązanie dostępne już teraz: mobilne urządzenie z licznikiem

A co, jeśli nie będziesz czekać na zmianę w prawie i już dziś musisz sobie pomóc?

Problem: wyodrębnienie zużycia energii

Największy ból głowy przy rozliczaniu na wykazanie, ile dokładnie energii zużyto na ładowanie samochodu . Interpretacje KIS wyodrębnionego punktu poboru energii. W teorii oznacza:

  • Osobny licznik przez sterownik – kierowniczy, często niedostępny w blokach
  • Albo... inteligentne rozwiązania techniczne

Rozwiązanie: mobilne z odbiornikiem

Na rynku są już urządzenia mobilne z wykorzystaniem, zasilanym licznikiem energii ⁵⁶ (np. modele Ampere Point). Działają jak zasilacze „punkt poboru energii” z funkcją raportowania.

Dlaczego to ma sens?

Precyzyjny pomiar – dostępny licznik dokładnie, ile kWh zużyłeś
Mobilność – możesz używać auto wszędzie (dom, działka, u rodziny, w podróży)
Dane do rozliczeń – eksport zużycia na potrzeby finansowe lub zwrócony od pracodawcy
Mniej stresu podatkowego – maksymalna liczba, która obejmuje świadczenia dokumentacyjne

Czy to działa z obecnymi możliwościami?

Tak. Mobilne urządzenia z licznikiem, które można już teraz wykonać:

  • Dokumentowanie zużycia energii na pokrycie kosztów od pracodawcy
  • Sporządzania zestawień dla księgowości
  • Wyładowanie fiskusowi, ile energii faktycznie nastąpiło na ładowanie auta służbowego

Ważne: zasilacz mobilny nie zmienia przepisów – nadal faktura za prąd, umowa z pracodawcą itp. Ale dodatek dotyczący konieczności stosowania dokumentów , ponieważ masz dane o zużyciu.

📌 Podsumowanie

Perspektywa Co warto wiedzieć
Dziś Zwrot kosztów energii nie jest przychodem pracownika i może być kosztem firmy (interpretacje KIS z kwietnia 2025). Wymagana dokumentacja: wyodrębniony licznik, faktura, zestawień. Ryczałt 250/400 zł na osobną sprawę – przychód z prywatnego użytkowania auta.
Jutro Planowana przebiegka dla elektryków (0,60 zł/km) i uproszczenie przepisów. Ale to główne zasady – zasady przechowywania.
Rozwiązanie Mobilne urządzenia z licznikiem energii (np. Ampere Point) – dostępne już teraz, dostępne w dokumentowaniu użytkowania i udogodnieniach rozliczenia z pracodawcą i fiskusem.


📚 Przypisy i źródła

  1. MDDP (2022) – Elektryczny samochód służbowy 2022
    mddp.pl/elektryczny-samochod-sluzbowy-2022
  2. MDDP (2022) – Niekorzystne stanowisko podatkowe: interpretacja KIS z maja 2021
    mddp.pl/elektryczny-samochod-sluzbowy-2022
  3. IKIDP (lipiec 2025) – Firma odliczy zużycie na ładowanie przez pracownika auta użytkowego
    ikidp.pl/blog/firma-odliczy-wydatki
  4. Poradnik Przedsiębiorcy (2025) – Maksymalne miesięczne miesiące ryczałtów za użytkowanie samochodów
    poradnikprzedsiebiorcy.pl/ryczalty
  5. Ampere Point – Pracownik: jak rozliczyć obciążenie służbowe w domu
    amperepoint.pl/blogs/pracownik-ladowanie
  6. Ampere Point – JDG i mała firma: jak rozliczyć ładowanie
    amperepoint.pl/blogs/jdg-ladowanie

💡 Porada na koniec: Interpretacje KIS z kwietnia 2025 do końca – po raz pierwszy, że zwroty energii można rozliczyć odpowiednio dla firmy, jak i pracownik. Zawierają tylko dokumentację – a tu z pomocą narzędzia, które rozwiązuje problem wyodrębnienia użycia.

*Niniejszy artykuł ma charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowi porady podatkowej, ani innej formy śmierci. Decyzje urzędów są indywidualne, zalecamy konsultację z księgową.

Powrót do blogu