Kiedy Elon Musk Obiecał Niemożliwe 2016 rok. Elon Musk stoi przed tysiącami ludzi i obiecuje coś, czego świat jeszcze nie widział: elektryka za 35 000 dolarów, który pokonuje 350 km na jednym ładowaniu. Gigafabryka w Nevadzie ledwo stanęła. Panasonic nie wie, czy da radę wyprodukować tyle baterii. Analitycy śmieją się, że Tesla zbankrutuje. 3 lata później Model 3 został najlepiej sprzedającym się elektrykiem na świecie. Wyprzedził Toyotę Corollę w Kalifornii (1). W 2023 roku Tesla sprzedała 1,8 miliona Model 3 i Model Y – więcej niż cała grupa Volkswagena elektryków razem wziętych (2). Ale prawdziwa rewolucja nie działa w liczbach sprzedaży. Działa w fabrykach w Szanghaju, Berlinie i Teksasie, gdzie każda z trzech fabryk dostarcza baterię od innego dostawcy. I każdy z tych pakietów ładuje się inaczej. Cena? W 2025 Model 3 RWD dług od 184,990 zł – najtaniej w historii (3). Baterie Jak Wielka Loteria 2018-2021: Era Panasonic (USA) Pierwsze Modele 3 dostawy baterii z ogniw cylindrycznych 2170 od Panasonica. Moc szczytowa DC: 170 kW przez 10 minut, następnie spadek do 60 kW (4). Wydajność: 54 kWh (zakres standardowy) lub 82 kWh (zakres daleki). Czas 10-80%: około 35-40 minut na Superchargerze V2 (120 kW) (5). 2020-2023: Era CATL/BYD (Chiny) Fabryka w Szanghaju zaczęła montować baterie LFP (litowo-żelazowo-fosforanowe) od CATL i BYD. Różnica? BYD osiągała 200 kW mocy DC, CATL ledwo 170 kW (6). Ta sama wersja Model 3 RWD ładowała się 5-7 minut szybko, jeśli miała ogniwa BYD. Wydajność: 60 kWh (6). 2023-2024: Highland i LG (Europa/USA) Lifting „Highland” nie tylko nowy wygląd, ale i bateria od LG w wersji Long Range. Pakiet 78 kWh z ogniwami NCM może pomieścić do 250 kW mocy na Superchargerze V3 – najszybsze ładowanie w historii Model 3 (7). Czas 10-80%: 27-30 minut (8). 2025: Nowa Era M3P? Model 3 RWD z rocznika 2025 otrzymał oznaczenie o oznaczeniu „6M” od CATL. Wydajność: 62,5 kWh (~66 kWh brutto) – o 4,2% więcej niż poprzednik (9). Analitycy spekulują, że do ogniw LMFP (litowo-manganowo-żelazowo-fosforanowych) oznacza się jako M3P, które dostarczają LFP z wyższej mocy wyjściowej NCM (9). „Nowa bateria 6M waży o 1 kg MNIEJ niż poprzednia, mimo 2,5 kWh większa pojemność. To jak z poważnymi litrami wody w butelce po 0,9 l” – Elektrowoz.pl (9) AC vs DC: Dwa Światy Ładowania Ładowanie AC (w domu, w pracy): Moc maksymalna: 11 kW (3-fazowe) (10) Z ładowarką Ampere Point Q74 (7,4 kW): 8-9 godzin dla baterii 62,5 kWh (0-80%) Z ładowarką Ampere Point Q11/P11 (11 kW): 5-6 godzin dla baterii 62,5 kWh (0-80%) Koszt energii: ~0,80 zł/kWh (taryfa nocna) = ~50 zł za pełne ładowanie Idealny scenariusz: parkujesz wieczorem, rano masz 100% Zobacz produkt Zobacz produkt Zobacz produkt Zobacz produkt