Kiedy MG ogłosiło debiut MG4 Electric w 2022 roku, świat motoryzacji był sceptyczny. Chińskie EV za około 30 000 €? Z napędem na tylne koła? Z 5 gwiazdkami Euro NCAP i zasięgiem 450 km? Brzmiało to jak kolejna próba wejścia na rynek zachodni – próba, która mogła skończyć się niepowodzeniem, jak dziesiątki innych chińskich marek. Minęły trzy lata. MG4 stał się jednym z najlepiej sprzedających się EV w Europie. W pierwszym kwartale 2024 roku znalazł się wśród 15 najlepiej sprzedających się samochodów elektrycznych w Europie, wyprzedzając ugruntowane modele, takie jak Nissan Leaf. Tak, ten sam Leaf, który przez lata był synonimem przystępnej cenowo mobilności elektrycznej. Co się stało? MG4 okazał się tym, czym Tesla Model 3 była w 2019 roku – samochodem, który zmienia zasady gry. Nie przez rewolucyjną technologię czy futurystyczny design. Przez coś prostszego: doskonały stosunek ceny do osiągów. Za około 30 000 € otrzymujesz samochód z zasięgiem 350 km, napędem na tylne koła (!) i 5 gwiazdkami Euro NCAP. A najlepsza wersja – Luxury Long Range – kosztuje około 38 000 € i oferuje zasięg WLTP 465 km, 204 KM oraz przyspieszenie 0-100 km/h w 7,9 sekundy. Aby naprawdę wykorzystać potencjał MG4, potrzebujesz odpowiedniej mobilnej ładowarki domowej. I tu zaczynają się schody. MG4 ma kilka wersji z różną mocą ładowania AC – od 6,6 kW w podstawowej wersji Standard do 11 kW w wersjach Comfort i Luxury. Który model Ampere Point powinieneś wybrać? Q74? Q11? P11? A może coś zupełnie innego? Zanim odpowiemy na to pytanie, warto zrozumieć, czym tak naprawdę jest MG4 i dlaczego ten samochód wywołuje tyle emocji. Ale zacznijmy od podstaw MG4 Electric to kompaktowy hatchback zbudowany na dedykowanej platformie MSP (Modular Scalable Platform), zaprojektowanej wyłącznie dla pojazdów elektrycznych. To ważne – to nie jest przerobiony samochód spalinowy (jak pierwsza generacja Nissana Leaf), lecz w pełni elektryczny samochód od podstaw. Dostępne wersje w 2025: Wersja Bateria Moc Zasięg WLTP AC DC Cena (2025) Standard 51 kWh 170 KM 350 km 6.6 kW 88 kW €30,000 Komfort 64 kWh 204 KM 465 km 11 kW 140 kW €35,000 Luksus 64 kWh 204 KM 450 km 11 kW 140 kW €38,000 XPower 64 kWh 435 KM 400 km 11 kW 140 kW €43,000 Wymiary: Długość: 4287 mm Szerokość: 1836 mm Wysokość: 1504-1516 mm Rozstaw osi: 2705 mm Bagażnik: 363 litry (1177 litrów po złożeniu siedzeń) Port ładowania: CCS2 (Typ 2) Gwarancja: 7 lat lub 150 000 km na cały pojazd 7 lat na baterię i układ napędowy elektryczny 7 lat bez limitu kilometrów na perforację karoserii Ceny są orientacyjne i różnią się w zależności od rynku. Są to jedne z najniższych cen w segmencie kompaktowych EV. Baterie i różnice wersji – co musisz wiedzieć MG4 oferuje dwa typy baterii: 51 kWh (50,8 kWh netto) i 64 kWh (61,7 kWh netto). Obie wykorzystują technologię litowo-jonową, ale różnią się chemią i dostawcą. Bateria 51 kWh (Standard) Pojemność użytkowa: 50,8 kWh netto (51 kWh brutto) Chemia: LFP (litowo-żelazowy fosforan) lub NMC (w zależności od rocznika) Dostawca: CATL lub BYD Zasięg WLTP: 350 km (w rzeczywistości: 250-300 km zimą, 320-350 km latem) Zużycie: 14,2 kWh/100 km (WLTP), w rzeczywistości 16-18 kWh/100 km Bateria 64 kWh (Comfort, Luxury, XPower) Pojemność użytkowa: 61,7 kWh netto (64 kWh brutto) Chemia: NMC (nikiel-mangan-kobalt) Dostawca: CATL Zasięg WLTP: 450-465 km (w rzeczywistości: 320-380 km zimą, 400-450 km latem) Zużycie: 15,9 kWh/100 km (WLTP), w rzeczywistości 16,6-17 kWh/100 km Kluczowa różnica: Wersja Standardowa (51 kWh) często ma baterię LFP, która jest bardziej odporna na degradację i termicznie bezpieczniejsza, ale ma nieco niższą gęstość energii. Wersje z baterią 64 kWh używają chemii NMC, która oferuje wyższą gęstość energii, ale jest droższa w produkcji. Różnice między rocznikami 2022-2023: Pierwsze jednostki MG4 w Europie Bateria 51 kWh głównie LFP (CATL) Bateria 64 kWh NMC (CATL) Oprogramowanie: wersja 1.0 systemu MG iSMART 2024-2025: Ulepszone oprogramowanie (szybsze ładowanie, lepsza regeneracja) Możliwość aktualizacji OTA (Over-The-Air) Niektóre jednostki 51 kWh mają NMC zamiast LFP Ulepszone zarządzanie termiczne baterii Żywotność baterii MG deklaruje 1500-2000 cykli ładowania dla baterii MG4, co oznacza: Bateria 51 kWh: Teoretyczny zasięg 525 000 – 700 000 km (przy 350 km na cykl) Bateria 64 kWh: Teoretyczny zasięg 675 000 – 900 000 km (przy 450 km na cykl) W praktyce oznacza to minimalną degradację (5-10%) przez 7-10 lat intensywnego użytkowania. Ładowanie AC i DC – szczegóły techniczne Ładowanie AC (prąd zmienny) Tutaj zaczyna się najważniejsza część dla właścicieli MG4 – ponieważ moc ładowania AC decyduje, którą mobilną ładowarkę Ampere Point powinieneś wybrać. MG4 Standard (51 kWh): Moc ładowania AC: 6,6 kW (jednofazowe!) Czas ładowania: 7-8 godzin (0-100%) Problem: Mobilna ładowarka jest jednofazowa, co oznacza, że nawet jeśli podłączysz ją do 11 kW wallboxa, pobierze tylko 6,6 kW MG4 Comfort, Luxury, XPower (64 kWh): Moc ładowania AC: 11 kW (trójfazowe) Czas ładowania: ~6 godzin (0-100%) Zaleta: Trójfazowa mobilna ładowarka pozwala na pełne wykorzystanie 11 kW Ważna uwaga: Jeśli masz wersję Standard i podłączysz ją do mobilnej ładowarki 11 kW, samochód pobierze tylko 6,6 kW. Zapłacisz za mobilną ładowarkę, której mocy nie wykorzystasz. Ładowanie DC (prąd stały) MG4 Standard: Moc ładowania DC: do 88 kW Czas ładowania 10-80%: około 35-40 minut Krzywa ładowania: Moc spada po osiągnięciu 70% SoC MG4 Comfort, Luxury, XPower: Moc ładowania DC: do 140 kW Czas ładowania 10-80%: około 26-35 minut Krzywa ładowania: Moc utrzymuje się na wysokim poziomie do około 60% SoC, potem stopniowo spada Publiczne sieci ładowania: Ionity: 350 kW (MG4 pobiera maksymalnie 140 kW) Shell Recharge: 150-350 kW Fastned: 150-300 kW Tesla Supercharger (otwarty): 250 kW Sieci lokalne: 50-150 kW Koszty ładowania DC (2025, przybliżone): Ionity: ~0,69 €/kWh (z abonamentem) lub ~0,79 €/kWh Shell Recharge: ~0,55 €/kWh Fastned: ~0,59 €/kWh Sieci lokalne: 0,40-0,60 €/kWh Ładowanie od 10% do 80% (około 35-40 kWh) na stacji DC kosztuje około 20-30 €. Porównanie z konkurencją Model Moc AC Moc DC Czas ładowania AC (0-100%) Czas ładowania DC (10-80%) MG4 Standard 6.6 kW 88 kW 7-8h 35-40 min MG4 Comfort 11 kW 140 kW 6h 26-35 min VW ID.3 11 kW 135 kW 6-7h 30-35 min Renault Megane E-Tech 22 kW 130 kW 3-4h 30-35 min Hyundai Kona Electric 11 kW 102 kW 6-7h 43 min Tesla Model 3 11 kW 170 kW 6-8h 27 min MG4 wypada solidnie na tle konkurencji. Ładowanie DC jest szybkie (140 kW w wyższych wersjach), a AC odpowiada standardom segmentu (11 kW). Którą ładowarkę Ampere Point powinieneś wybrać? To najważniejsze pytanie dla właścicieli MG4. Odpowiedź zależy od posiadanej wersji. Dla MG4 Standard (6,6 kW AC) MG4 Standard ma mobilną ładowarkę pokładową 6,6 kW (jednofazową), więc optymalną ładowarką jest Q74 (7,4 kW). Q74 (mobilna ładowarka 7,4 kW) Funkcje: Moc: 7,4 kW (3-fazowa 32A, gniazdo CEE) Zintegrowany kabel (5 m) Wariant z adapterami: ładuje także z gniazdka 230V (3,7 kW) Aplikacja mobilna do monitorowania Czasy ładowania dla MG4 Standard (51 kWh): Z gniazdka CEE (6,6 kW): ~7-8 godzin (0-100%) Z gniazdka 230V (3,7 kW): ~13-14 godzin (0-100%) Dlaczego Q74, a nie Q11? MG4 Standard ma tylko 6,6 kW AC, więc 11 kW mobilna ładowarka byłaby zbyt droga i niewykorzystana. Q74 (7,4 kW) to idealne dopasowanie – zapewnia pełną moc, jaką samochód może pobrać. Cena: https://www.amperepoint.pl/products/portable-charger-q74-32a-7-4kw-type-2-display-bag-included-wifi P72 (mobilna ładowarka 7,4 kW) Funkcje: Moc: 7,4 kW (3-fazowa 32A, gniazdo CEE) Prostsza obsługa, wyświetlacz LCD Brak aplikacji, niższa cena Czasy ładowania: Tak samo jak Q74 Cena: https://www.amperepoint.pl/products/portable-charger-32a-7-2kw-type-2-display-bag-included-red-cee Różnica Q74 vs P72: Oba są mobilne i oferują 7,4 kW. Q74 z adapterami może także ładować z gniazdka 230V, P72 wymaga gniazda CEE. Q74 ma aplikację mobilną. Dla MG4 Comfort, Luxury, XPower (11 kW AC) Te wersje mają 11 kW mobilną ładowarkę pokładową (trójfazową), więc optymalnym wyborem jest Q11 lub P11 (11 kW). Q11 (mobilna ładowarka 11 kW) Funkcje: Moc: 11 kW (3-fazowa 16A, gniazdo CEE) Zintegrowany kabel (5 m) Wariant z adapterami: ładuje także z gniazdka 230V (3,7 kW) Aplikacja mobilna, inteligentne zarządzanie mocą Czasy ładowania dla MG4 Comfort/Luxury (64 kWh): Z gniazda CEE (11 kW): ~6 godzin (0-100%) Z gniazdka 230V (3,7 kW): ~17-18 godzin (0-100%) Cena: https://www.amperepoint.pl/products/portable-charger-q11-16a-11kw-type-2-display-bag-included-wifi Wariant z adapterami: https://www.amperepoint.pl/products/portable-charger-q11-16a-11kw-type-2-display-bag-included-wifi-adapters P11 (mobilna ładowarka 11 kW) Funkcje: Moc: 11 kW (3-fazowa 16A, gniazdo CEE) Wyświetlacz LCD, solidna konstrukcja Brak aplikacji, niższa cena Czasy ładowania: Taka sama jak Q11 Cena: https://www.amperepoint.pl/products/portable-charger-p11-16a-11kw-type-2 Różnica Q11 vs P11: Obie są mobilne i oferują 11 kW. Główna różnica: Q11 z adapterami może też ładować z gniazdka 230V (3,7 kW), P11 wymaga gniazdka CEE. Q11 ma aplikację mobilną. Sprawdź opisy produktów, aby poznać szczegóły. ❌ Q22 (22 kW) – NIE dla MG4 MG4 we wszystkich wersjach ma maksymalnie 11 kW AC, więc mobilna ładowarka Q22 nie ma sensu. Zapłacisz więcej za moc, której nie wykorzystasz. Scenariusze użytkowania Scenariusz 1: Pan Smith z MG4 Standard Pan Smith jeździ codziennie 40 km do pracy (łącznie 80 km). Ma gniazdko CEE w garażu. Kupuje Q74 (7,4 kW). Ładuje samochód 2-3 razy w tygodniu nocą, każde ładowanie trwa około 7-8 godzin. Scenariusz 2: Pani Johnson z MG4 Luxury Pani Johnson jeździ codziennie 60 km (łącznie 120 km). Ma gniazdko CEE. Kupuje Q11 (11 kW). Ładuje samochód codziennie, pełne ładowanie trwa około 6 godzin. Scenariusz 3: Pan Brown z MG4 Comfort, bez gniazdka CEE Pan Brown nie ma gniazdka CEE, tylko zwykłe gniazdko 230V. Kupuje Q11 z adapterami. Ładuje z gniazdka 230V (3,7 kW), pełne ładowanie trwa około 17 godzin. Po 6 miesiącach montuje gniazdko CEE i przechodzi na 11 kW – czas ładowania skraca się do 6 godzin. Testy i recenzje Test ADAC (2023) ADAC, niemiecki odpowiednik AAA, testował wersję MG4 Comfort (64 kWh). Wyniki: Zasięg w rzeczywistych warunkach: 380 km (trasa mieszana), 310 km (autostrada 130 km/h) Zużycie energii: 17,2 kWh/100 km (trasa mieszana), 21,4 kWh/100 km (autostrada) Ładowanie DC: 140 kW szczytowo, 10-80% w 30 minut Wydajność: Przyspieszenie 0-100 km/h w 7,9 s (zmierzone) Ocena: "Sehr empfehlenswert" (Gorąco polecany) ADAC szczególnie docenił napęd na tylne koła, dynamikę i stosunek ceny do wydajności. Minusy: jakość niektórych materiałów wnętrza, system infotainment mógłby być lepszy. Test What Car? UK (2024) Brytyjski magazyn What Car? testował MG4 Standard (51 kWh) zimą 2024: Zasięg zimą: 260 mil przy 70 mph (ok. 260 km autostrady) Zużycie energii zimą: 3,8 mil/kWh (ok. 21 kWh/100 km) Problem z ładowaniem AC: Wersja Standard ma mobilna ładowarka jednofazową, co oznacza wolne ładowanie (maks. 6,6 kW) Zalety: Doskonałe prowadzenie, napęd na tylne koła, niska cena Wady: Niska moc ładowania AC w wersji Standard, tańsze materiały wnętrza Opinie właścicieli (Reddit, fora) Właściciel MG4 Luxury (Wielka Brytania, 2024): "Jeżdżę MG4 Luxury od prawie 2 miesięcy. Jak dotąd bardzo zadowolony zarówno z komfortu, jak i zużycia, które w październiku wynosiło 14-16 kWh, a w listopadzie już 16-18 kWh. Pomimo stosunkowo krótkiego nadwozia, z tyłu jest dużo miejsca." Właściciel MG4 Standard (Niemcy, 2023): "Kupiłem MG4 Standard na promocji za 28 000 €. Po 15 000 km jestem zadowolony. Minusy: ładowanie AC tylko 6,6 kW (jednofazowe), co oznacza 8 godzin do pełnego naładowania. Powinienem był dopłacić za wersję Comfort z 11 kW AC." Degradacja baterii Według danych Battery Life (2024), średnia degradacja baterii w MG4 po 50 000 km wynosi: MG4 51 kWh (LFP): 2-3% degradacji MG4 64 kWh (NMC): 4-6% degradacji Baterie LFP mają nieco mniejszą degradację niż NMC, ale w obu przypadkach utrata wydajności jest minimalna. Podsumowanie MG4 Electric to jedna z najbardziej opłacalnych mobilna ładowarka na rynku europejskim. Za około 30 000 € otrzymujesz samochód z zasięgiem 350 km, napędem na tylne koła i 5 gwiazdkami Euro NCAP. Za 35 000 € (wersja Comfort) masz zasięg 465 km i 11 kW mobilna ładowarka pokładową. To liczby, które były niemożliwe do osiągnięcia w tej cenie zaledwie 3 lata temu. Dla kogo jest MG4? Osoby szukające przystępnego, ale solidnego EV do miasta i średnich tras Rodziny potrzebujące przestronnego hatchbacka (bagażnik 363-1177 l) Kierowcy ceniący dynamikę (napęd na tylne koła, 7,9 s do 100 km/h) Właściciele domów z możliwością instalacji gniazdka CEE Kluczowa decyzja: Jeśli kupujesz MG4, nie oszczędzaj na wersji Standard (51 kWh, 6.6 kW AC). Zapłać 5 000 € więcej za wersję Comfort (64 kWh, 11 kW AC) – zyskujesz: 115 km więcej zasięgu (465 km vs 350 km) Szybsze ładowanie AC (6h vs 8h) Szybsze ładowanie DC (140 kW vs 88 kW) Lepsza wartość przy odsprzedaży (wersja Comfort bardziej poszukiwana) I pamiętaj: Aby w pełni wykorzystać MG4, potrzebujesz odpowiedniej mobilnej ładowarki domowej. Dla wersji Standard – Q74 lub P72. Dla wersji Comfort, Luxury, XPower – Q11 lub P11. Bez tego zapomnij o wygodnym ładowaniu. Źródła (1) ADAC – Test: MG4 Electric (2023) (2) What Car? – MG4 Electric: recenzja testu długoterminowego (2024) (3) Autokult.net – Zalety i wady MG4 EV: co musisz wiedzieć (4) Allego – MG MG4 Electric 64 kWh: przewodnik po ładowaniu (5) MG Motor – Electric MG4: rewolucja w elektromobilności (6) Battery Life – Degradacja baterii: MG4 Electric (2024) (7) InsideEVs – MG4 Electric: szczegółowa recenzja (2023) (8) Euro NCAP – MG4: ocena bezpieczeństwa (2022) (9) Electrive.com – analiza ładowania MG4 (2024) (10) CarWow – MG4 Electric: opinie i oceny właścicieli Sprawdź nasze mobilne ładowarki: Q74 7.4 kW – dla MG4 Standard Q11 11 kW – dla MG4 Comfort, Luxury, XPower Q11 z adapterami – dla elastyczności P72 7.4 kW – dla MG4 Standard P11 11 kW – dla MG4 Comfort, Luxury, XPower